رقعه

رقعه زمانی زندگی خود را شروع کرد که صاحبش اولین ساعات از بیست و سومین بهار زندگی خود را پشت سر گذاشته است. رقعه آمده تا در کنار یکدیگر وارد مرحله ای جدید از زندگی شویم.
رقعه اهل تحرک است چون به این سخن استاد صفایی حایری اعتقاد دارد که «کفر متحرک به اسلام می رسد ولی اسلام راکد پدربزرگ کفر است ....»
رقعه در انتظار دیدن تمدن اسلامی و نابودی استکبار و صهیونیسم است. رقعه معتقد است در زمان غیبت حسین(ع)، اطاعت از مسلم واجب است.

داده ها و ستانده های لوزان

شنبه, ۹ خرداد ۱۳۹۴، ۰۶:۴۲ ب.ظ

ابتدای بحث مذاکرات را با در نظر گرفتن دو هدف اصلی از گفت وگوهای هسته ای دوسال اخیر شروع میکنم. اساسا هدف از مذاکره به رسمیت شناخته شدن حق غنی سازی هسته ای کشور وبرداشته شدن کامل تحریم های ظالمانه بوده است که در این مختصر مطلب این موضوع را بررسی میکنیم که تا چه حد به این اهداف رسیده ایم.

در توافقنامه ژنو که در سوم آذر۹۲ نوشته شد با اینکه بر حق غنی سازی ایران تصریح نشده بود اما اجازه غنی سازی ۵٪به صورت محدود به ایران داده شد و ایران مجبور به نابودی اورانیوم های غنی شده با غنای ۲۰٪ وپلمپ بسیاری از دستگاه ها و اخراج تعداد زیادی از دانشمندان حوزه هسته ای و خروج اطلاعات زیادی از ابتدای استخراج معادن تا مکان های ساخت قطعات سانتریفیوژها و.. شد که درمقابل نیزوعده ی تعلیق تحریم خودروسازی و بیمه کشتیرانی و بازگشت حدود ۳٪ از پول های بلوکه شده خودمان و همچنین عدم تصویب تحریم های جدید توسط غرب را بدست آوردیم که پس از مدتی همه متوجه بدعهدی و پایبند نبودن غرب به وعده هایش شدند.

در توافق لوزان از توافقنامه ژنو به عنوان توافق مادر نیز پایین تر آمدیم وغنی سازی در حد ۵/۳ درصد همراه با نابودی حدود ۱۰۰۰۰کیلو اورانیوم غنی شده را پذیرفته و تعهد دادیم که تا پایان ده سال فقط ۳۰۰کیلو اورانیوم غنی شده داشته باشیم که این یعنی عملا اجازه غنی سازی به ایران داده نشده است! طبق توافق لوزان و صحبت های دکترظریف تنها مرکز غنی سازی با پنج هزارسانتریفیوژنسل اول ومستهلک، نطنز خواهد بود در حالی که فردو به عنوان تنها سایتی که به دلیل موقعیت زیرزمینی خود قابل حمله نظامی نیست عملا بسته می شود. اینکه مسئولین میگویند کاربرد صنعتی فردو به تحقیقاتی تبدیل شده است یعنی ماهیت اصلی سایت ازبین رفته و تبدیل به یک آزمایشگاه همراه با هزارسانتریفیوژ، البته بدون تزریق مواد شده است که این آزمایشگاه در روستای دورافتاده و صدمتر زیرزمین برای محققین قابل استفاده نیست. از مجموع دو توافق ژنو و لوزان می توان به رسمیت شناخته نشدن حق غنی سازی ایران را متوجه شد.

اما در موضوع مهم برداشته شدن تحریم:

همان طور که اشاره شد در توافقنامه ژنو برخلاف قول های داده شده کوچکترین تخفیفی در تحریم ها داده نشد، درحالی که در صورت بدعهد نبودن طرف مقابل و توجه بیشتر تیم مذاکره کننده به این مهم، می توانستیم پس از ازدست دادن برگ های برنده و اهرم فشار اورانیوم های ۲۰٪ حداقل تحریم نفتی یا بانکی ایران را از سر راه برداریم.

بااینکه مقام معظم رهبری و تیم مذاکره کننده برلغو همزمان ویکجای تحریم ها اصرار داشته اند اما در بیانیه قرائت شده بعد ازنشست لوزان، لغو موقت قسمتی از تحریم ها و آن هم همراه با شروط قابل تفسیررا شاهد هستیم. این بیانیه که توسط دکترظریف نیز قرائت شد لغو تحریم های مربوط به هسته ای را پس ازانجام دادن تعهدات ایران و مشروط به تایید آژانش انرژی اتمی می کند، این یعنی ایران ابتدا تعهدات خود را انجام دهد درحالیکه برخی از این تعهدات همچون تغییر ساختارفردو حدود دوسال و بازطراحی آب سنگین اراک بین ۴تا۷ سال طول میکشد(به نقل از دکترفریدون عباسی، رییس سابق سازمان انرژی اتمی) و بعد از آن نمایندگان آژانس شفاف بودن اقدامات ایران را تایید کند ونهایتا با صلاحدید وهمکاری کنگره و رییس جمهورآمریکا، قسمتی ازین تحریم های ظالمانه فقط لغو شود نه اینکه به طورکامل ازبین برود. این درحالی است که هیچ ضمانت اجرایی نیز برای نوشته شدن گزارش منصفانه توسط آژانس وجود ندارد وآژانس طی سالیان گذشته درزمین آمریکا وبنا به دستورات آنها عمل کرده است و این یعنی تحریم ها برداشته نخواهدشد.

متاسفانه توافق ها و صحبت های مقامات مختلف نشان میدهد برداشته شدن تحریم نیزهمچون به رسمیت شناخته شدن حق هسته ای کشورمان بیش ازیک خیال خام نیست.

 


چه خوب است هریک از ما سوالات زیر را ازخود بپرسیم:

۱.درحالیکه دکترروحانی وبسیاری از اقتصاددانان تاثیر تحریم ها براقتصادکشور را۲۰٪ارزیابی کرده اند آیا بها دادن بیش ازحد به مذاکرات و رفع تحریم ها خلاف تدبیر نیست؟

۲.با وجود تجربه مذاکره درسال ۸۲ توسط دکترروحانی وحیله گری طرف مقابل در همان زمان وصدور قطع نامه های شدیدالحن تر می توان به مذاکرات جاری خوشبین بود؟

۳.باوجود عقب نشینی های فراوان از طرف دولت، چه تفاوتی درصحبت ها وعملکردهای طرف مقابل دیده شده است؟ چرا هنوز صحبت ازگزینه های نظامی وجود دارد وهرچند روز مقامات آمریکایی ما را تهدید نظامی میکنند؟

۴.علت مصادره بنیادعلوی درآمریکا وتحریم های جدیداتحادیه اروپا وکنگره آمریکا وتحریم مجددبانک تجارت وده ها شرکت دیگر درست چندروز پس ازتوافق لوزان چه بود؟ آیا این تحریم ها با وجود قول غربی ها برعدم تحریم جدید، نقض توافقات نمی باشد؟

۵.اگر دو طرف مذاکره به یکدیگر بدبین هستند چرا فقط یک طرف باید اعتمادسازی کند؟ چرا باوجود عقب نشینی های مداوم ایران، حتی یکبارهم آمریکا خوش رفتاری نکرده و دراقدامی بی سابقه آقای ابوطالبی(نماینده ایران درسازمان ملل)را به آمریکا راه ندادند؟ چرا پس ازلبخندهای فراوان قیمت نفت توسط شریک آمریکا درمنطقه به زیر۴۰دلارکشیده شد؟

۶.آمریکا بلافاصله پس ازمذاکرات لوزان فکت شیت خود را که حاوی جزییات مذاکرات بود منتشرکرد که این فکت شیت نشان میدهد برنامه هسته ای ایران عملا نابود میشود وتحریم ها برداشته نمیشود. اگر این توافقنامه منتشرشده توسط آمریکا درست نیست چرا توسط وزارت خارجه رسما تکذیب نمیشود؟ چرا برخلاف مطالبه رهبری مبنی بر انتشار جزییات مذاکرات تیم دکترطریف از انتشار فکت شیت شانه خالی میکند؟

۷.درحالی که برداشته شدن هرتحریم موقتی علیه ایران بازگشت پذیر است آیا اقدامات ایران نیز در صورت شکست مذاکرات بازگشت پذیر است؟ آیا ۱۰۰۰۰ کیلواورانیوم ۵و۲۰٪که نابود شده نیز قابل بازگشت است!؟ آیا اطلاعات مهم کشور که توسط جاسوسان آژانس به بهانه بازرسی خارج میشود قابل بازگشت است!؟(فراموش نکرده ایم که اطلاعات دانشمندان هسته ای مانیز توسط بازرس نماهای جاسوس از کشور خارج شد ومنجر به شهادت آنها گشت) آیا ساختار تغییریافته ی فردو ونطنز نیز به سرعت و بازمان کوتاه برگشت پذیراست!؟

۸.آیا صحبت های رهبرباتجربه وبصیر که فرمودند کلیدحل مشکلات درژنو ولوزان ونیویورک نیست نشان دهنده عقیم بودن مسیرمذاکرات واشتباه رفتن راه نیست؟ آیا وقت آن نرسیده که بااستفاده ازظرفیت های داخلی وحمایت از تولیدملی واعتماد به جوانان و همچنین وعده های الهی به دشمن پشت کرده و رو به هستی بخش عالم وهمچنین رهبری ومردم مشکلات را رفع کنیم؟؟

نظرات  (۱)

۲۹ مرداد ۹۴ ، ۲۰:۱۳ حامد برزگر
احسنت رضا
پاسخ:
سلام. از برکت راهنمایی های شماست دیگه

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی